Skip to content

HKU Exposure 2024

[EIGEN WERK] Zaterdag was ik nog even in staat om twee locaties van de HKU Exposure afstudeertentoonstelling te bezoeken (De Pastoefabriek en Kanaalweg 50). Daar heb ik mooie gesprekken gehad met een nieuwe generatie kunstenaars en designers met allemaal een unieke blik op de wereld en hun eigen inspiratiebronnen.

Renske Tiemersma – Ruimte voor kijken

Mijn dag begon met de installatie van Renske Tiemersma ‘Ruimte voor kijken’, zittend in de installatie vertelde ze mij dat ze vanuit haar ervaring als neurodivers op zoek ging naar een manier om kijker en bekekene comfortabel te maken en uit te nodigen tot interactie. Voor haar zelf is het soms moeilijk om oogcontact te maken en het contact met de zachte texturen en de donkere kleuren maakt het voor haar makkelijker om contact te maken. Andersom is een zachte ruimte met fluffy kussens in rustige kleuren prettig en ongevaarlijk om naar te kijken.

“‘Ruimte voor Kijken’ is een interactieve installatie die gaat over kijken en bekeken worden. Kijken is niet zo vrij als we soms denken. Niet in mijn persoonlijke ervaring in ieder geval. Ik vind het fijn om naar mensen te kijken, maar ik heb geleerd dat staren onbeleefd is. Waarom eigenlijk?”

Renske de Jong – Druppels op het stapelbed

Daarna sprak ik met een andere Renske, de Jong, die met een mix van pastel en poppy kleurige, ronde vormen en puntige nagels een opvallende mix aan materialen en technieken liet zien om haar verhaal te vertellen over haar zoektocht naar vrouwelijkheid. Lees meer over ‘Druppels op het stapelbed’.

Sam Jennen – Het huis en de oogst die mislukt

De collectie van Sam Jennen maakte ook een diepe indruk op mij. Door het gebruik van aardetonen en natuurlijke materialen die verweerd over kwamen, wekte ze een onmiddelijke nostalgie en mistroostigheid bij mij op. Ze vertelde dat ze met haar samengestelde stukken haar herinneringen aan het Noord-Franse dorpje waar ze in was opgegroeid had proberen te vatten in voorwerpen die een verhaal vertellen. De boog die refereert aan het kerkje en de lokale architectuur. Met geluidsopnamen van haar basfluit en van de kerkruimte / ambiance maakt ze dat je de binnenkant van de kerk ervaart en door leisteen te gebruiken, die daar voor daken werd gebruikt, triggerde ze mij ook visueel.

“What does a memory sound like? How can we make the hidden shapes and images of our past tangible? Sam Jennen explores her recollections of a village in northern France, where she partly grew up. In her multimedia-installation “Het huis en de oogst die mislukt”, she peotically examines the dualities in her memories of her time in France, such as life and death, illness and health.”

Floor Pieper – Vanzelfsprekendheden van het neo-kapitalisme

Ook raakte ik geïntrigeerd door Floor Pieper haar commentaar op het neo-kapitalisme. (Monopolyman en rijke witte mannen die in rijen aan het plafond hangen). Haar kunstwerken zonder titel hadden de begeleidende tekst:

“Verblind door de ‘status quo’ die ons is opgelegd. Vermomd en onschuldig. Of toch niet? Wanneer de schijnbare vanzelfsprekendheden van onze neo-kapitalistische samenleving worden blootgelegd, kun je ze dan nog steeds voor lief nemen?”

Op de kanaalweglocatie vielen mij ook meerdere kunstwerken en ontwerpen op, maar verdrongen ze ook elkaar om aandacht. Door een gigantische hoeveelheid afstudeerders in die ruimte, pakten de geluiden, kleuren en het licht van de ene installatie soms de aandacht weg van de andere installaties.

Puk Horsten – (On)Eindig

Bij de installatie van Puk Horsten vond ik dat haar introspectieve werk een beetje overdonderd werd door de kakafonie van de ruimte. Haar stukken die wat weg hebben van anatomie, maar van welk lichaam, of coconnen van dieren hebben rust nodig om te bevatten.

“Waar liggen de grenzen tussen wat is levend en wat is levenloos? Door de mens wordt vergankelijkheid gezien als de schaduwzijde van groei, maar vergankelijkheid in de natuur is geen teken van zwakte, maar eerder een onlosmakend samengaand onderdeel van het leven.
Wat je hier nu ziet zijn slechts momentopnames. Deze wezens bevinden zich in het ontbindingsproces, waarbij in de loop van de tijd zijn oorspronkelijke staat niet meer is terug te keren en er niets meer overblijft dan een skelet. Maar binnen in de huid liggen zaden verborgen, klaar om de volledige cirkel van het leven opnieuw te laten bloeien.

Ik hoop dat mijn werk leidt tot vertraging, een verstoring van de alledaagse routine die uitnodigt om de tijd te nemen en te ervaren. Dat het vragen oproept en je zelf weer je eigen versie van het verhaal kunt creëren.”

Annique IJmker – Kerk van de Twijfel

Ook raakte ik in gesprek met Annique IJmker over haar Kerk van de Twijfel (beige stoffen tunnel met felgekleurde schilderingen). Haar versie van kerkelijke / bijbelse kunst nodigt uit om na te denken of je gelooft en als je gelooft, wát je dan gelooft.

“Met dit werk was ik begonnen met een vraag aan mijzelf: In wat geloof ik? Toen ik opzoek ging naar antwoorden in mijn directe omgeving werd die vraag alleen maar vager. Als ik naar de pastoor of Oma ging probeerde hun mij over te halen. Maar als ik naar mijn vrienden en ouders gingen kreeg ik te horen “Dat ga je toch niet doen?” Of “Daar ben je toch al te oud voor?”. De enige met wie ik het erover kon hebben was mijn beste vriendin die in hetzelfde bootje zat. Toen ging er een lampje bij mij branden in een soort van Aha moment. Zelf mis ik die ruimte, die ruimte om te twijfelen.”

Iza van den Baar – Makes Sense

Ten slotte werd ik ook zeer gegrepen door de werken van mode-ontwerpen Iza van den Baar (tafel met kledingstukken er omheen gedrappeerd en met hangende groenten en kruiden). Haar passie voor koken vind je terug in haar kledingstukken die hele gerechten of ingrediënten uitbeelden. Haar installatie ‘Makes Sense‘ zorgde voor een leuk gesprek over hoe deze ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben passies, koken en fashion, elkaar inspireren en versterken. Kijk vooral op haar site voor meer info over haar gerechten en mode!

Overig moois op locatie Pastoefabriek en Kanaalweg

Leave a reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.