Netwerken gaat om het planten van relaties, niet om het verzamelen van contacten.

By May 23, 2013 Blog One Comment
zon, graan

Pinstamatic - Get More From PinterestDe quote hiernaast kwam ik een tijd terug tegen en heb ik vertaald naar het Nederlands. De quote gaf mij meteen meerdere associaties. Het deed mij denken aan de tijd dat men op social media zo veel mogelijk volgers, likes, enzovoorts probeerde te krijgen. Dit was net na het ontstaan van de grote social media netwerken Facebook, Twitter en LinkedIn.

Men had toen nog niet door dat relaties belangrijker zijn dan puur en alleen een groot bereik. Want dit is niet waarde de échte waarde zit van social media en online netwerken. Daarnaast heb je meer aan een kleiner netwerk dat geëngageerd is, dan een groot netwerk dat niet geïnteresseerd is in wat je doet. Daarom leek het mij persoonlijk mooier om verder in te gaan op de voor de hand liggende associatie met tuinieren.

Netwerken is als landbouw.

Zoek uit wat je wilt planten.

zon, graan

Kortom bedenk wie interessant is voor jouw netwerk en waarom je die wilt bereiken.

  • Wie: Jong of oud publiek, consumenten of bedrijven, collega’s of concullega’s, in een specifieke stad of in heel Nederland, etcetera.
  • Waarom: Merkbekendheid, input voor producten, sales, etcetera.

 

Zaai en bedenk hoe je jouw gewas moet verzorgen

zaaienNu je weet welk gewas je wilt planten moet je bedenken hoe je dit laat groeien.

  • Zorg voor dagelijkse voeding: met de juiste content die bij de doelgroep en het platform past, stel én beantwoord vragen. Denk aan content als: quizes, vragen, artikelen, video’s, enquêtes en beeld.
  • Zet mensen in het zonnetje: met bijvoorbeeld een #FollowFriday of een RT van goede content. Want van zon gaan dingen groeien.
  • Ga het gesprek aan: om elkaar te verrijken met kennis en interessante netwerkcontacten.

Oogst

Wie zaait zal oogsten. En hiermee wil ik natuurlijk niet een online netwerk plastisch weergeven. Maar wie interessante content deelt in een groep die hierop zit te wachten, interessante volgers uitlicht, vragen beantwoord en de interactie aangaat, zal zeker voordelen uit deze relaties halen. Denk aan betere marktkennis, een groter relevant netwerk en word-of-mouth. Als jij online laat zien wat jouw diensten zijn en dit op een interessante manier doet, dan zal jouw netwerk dit op den duur gaan doorvertellen. Zij worden jouw ambassadeurs. Zij worden de werknemers die niet op de loonlijst staan zoals Steven van Belleghem het zo mooi noemt.

Wil je meer leren over social media voor netwerken, personal branding en samenwerken kijk bij diensten of neem contact met mij op! (edit)

 

  • Toevoegingen van sparvanommen  Koester, ontmoet, geef input/deel informatie etc. Maar ook volg&lees wat anderen bezighoud. En van henkvaningen  Wees oprecht, helpt.